Stanowisko:
profesor ANSB
Funkcja na Uczelni:
Dyrektor Instytutu Nauk Społecznych
Specjalista w dziedzinie uwarunkowań rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży, bezpieczeństwa społecznego dzieci i młodzieży, doradztwa edukacyjnego, zawodowego i personalnego oraz e-edukacji i pedagogiki medialnej. Autorka licznych publikacji m.in. z pogranicza pedagogiki społecznej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej.
Specjalizuje się w zagadnieniach:
- środowiskowe uwarunkowania rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży
- pedagogiczne aspekty funkcjonowania podstawowych środowisk wychowawczych
- organizowanie i przetwarzanie środowiska życia człowieka
- bariery w dostępie do edukacji oraz instrumenty wyrównywania szans edukacyjnych
- funkcjonowanie szkoły jako środowiska uczenia się
- kompetencje zawodowe nauczyciela
- bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży
- edukacja permanentna
- zagadnienia związane z nowoczesną dydaktyką wykorzystującą formuły e-learning oraz blended learning w procesie edukacji
- pedagogika medialna
- doradztwo zawodowe i personalne (również w formie on-line)
Prowadzone zajęcia:
- Teoretyczne podstawy wychowania
- Teoretyczne podstawy kształcenia
- Wprowadzenie do praktyk pedagogicznych
- Studenckie praktyki zawodowe
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
- Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne z metodyką
- Prawne podstawy poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Podstawy dydaktyki specjalnej
- Wybrane zagadnienia pedeutologii
- Metodyka kształcenia zawodowego
- Seminarium dyplomowe
Współpracuje z:
- Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
- Centrum Myśli im. Jana Pawła II w Warszawie
- Katedra Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
- Instytut Matki i Dziecka w Warszawie
- Uniwersytet Narodowy „Politechnika Lwowska” – Ukraina
Publikacje:
- Cęcelek Grażyna (2020), Kompetencje nauczyciela szkoły uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
- Cęcelek Grażyna (2020), Nierówności społeczno-ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa 2020.
- Cęcelek Grażyna (2020), Permanent Improvement of Teacher Social Competences as an Indispensable Condition for the Process of Equalizing Educational Opportunities of a Child from a Poor Family – Permanentne doskonalenie nauczycielskich kompetencji społecznych jako warunek niezbędny procesu wyrównywania szans edukacyjnych dziecka z rodziny ubogiej, Progress in education, Volume 62, Roberta V. Nata NOVA Science Publishers, New York 2020.
Udział w projektach:
- Współautorstwo i udział w realizacji projektu: „Dobry Nauczyciel Tea(n)Fa wart” (2019/2020) –Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie.
- Udział w realizacji projektu „Kreator kariery – rozwój doradztwa edukacyjno – zawodowego w powiecie pułtuskim” (2017/2018).
- Udział w realizacji VIII krajowej rundy międzynarodowych badań ankietowych nad zdrowiem młodzieży szkolnej Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) 2017/2018.
- Udział w realizacji Projektu Unijnego „Staż i praktyka atutem przyszłego pracownika” (Zespół Szkół im. Bolesława Prusa w Pułtusku – 2017 – 2018).
- Członkostwo w zespole zajmującym się realizacją międzynarodowego projektu naukowo – badawczego „Nabywanie kompetencji nauczycielskich – rekonesans badawczy”, realizowanego w ramach Międzynarodowej Umowy o Współpracy zawartej w dniu 03.11.2016 r., podjętego we współpracy: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku oraz Univerzita v Presove.
- Udział w projekcie naukowo-badawczym pt. „Przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi z chorobami przewlekłymi i udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej”, realizowanym w Katedrze Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Czas realizacji projektu: lata 2015-2017.
Zainteresowania:
- podróże bliskie i dalekie, ale zawsze ciekawe i uczące
- dobra literatura
- fotografia
- zdrowy i świadomy styl życia
- dobre jedzenie
- skandynawski design